RELATED CONTENT : International Organisations

  • Authors
    February 12, 2025
    يستكشف هذا العرض الحاجة الملحة إلى إحداث تحول في النموذج المعتمد حاليّا في عملية تقديم المساعدات الإنسانية، في سياق حالات النزاع وما بعد النزاع، في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. ويدعو هذا العرض إلى تبني مقاربة ذات "بعد تنموي للمساعدات الإنسانية"، تجمع بين الإغاثة الفورية والأهداف التنموية على المدى الطويل. كما يدعو هذا المقال، من خلال تركيزه على محدودية المساعدات الإنسانية التقليدية، لا سيما في سياق الأزمات الطويلة، مثل: العراق، اليمن، لبنان وغزة، لضرورة تبني آليات تمويل مبتكرة، ...
  • Authors
    February 6, 2025
    Il était une fois le G5 Sahel… En 2014, cinq pays du Sahel que sont la Mauritanie, le Mali, le Burkina Faso, le Niger et le Tchad décidèrent avec l’appui d’une puissance européenne de se constituer en un groupe d’États appelé G5 Sahel. Les cinq pays se partageaient plusieurs caractéristiques dont principalement l’aspect désertique du territoire avec une vulnérabilité conséquente aux changements climatiques, l’immensité des superficies territoriales (à l’exception du Burkina Faso), ...
  • January 30, 2025
    Depuis le 1er janvier 2024, l'Algérie occupe un siège non-permanent au Conseil de sécurité des Nations Unies, une occasion pour ce pays de s’assurer une certaine visibilité dans un contexte international dominé par les conflits en Ukraine et à Gaza. Dès l’entame de son mandat, ce pays a été, par la force des choses, le porte-parole à la fois du groupe arabe et du groupe africain  En sa qualité de représentant de l’Afrique, l'Algérie s’est attachée à promouvoir une coordination entr ...
  • January 24, 2025
    Le 28 mai 2025, la CEDEAO (Communauté Économique des États de l’Afrique de l’Ouest) soufflera sa 50ème bougie, occasion propice pour revenir sur les réalisations et les échecs de cette Organisation régionale. Si l’on s’accorde à reconnaitre la CEDEAO comme une structure d’intégration réussie en Afrique, il n’en demeure pas moins que lui sont reprochés quelques défaillances et échecs. ...
  • Authors
    January 21, 2025
    According to the 2024 Secretary-General Report on Sahara (2024 Report), the biggest challenge may be the absence of progress in reaching a political solution to the Sahara Issue. Why has this conflict continued for half a century? In the 2024 Report, the Secretary-General has not attempted to give a stinging report on the resolution failure. The outline of the 2024 Report is largely as usual. Generally, to resolve a conflict, the proper parties should first be exactly identified. O ...
  • Authors
    December 24, 2024
    Over the past 50 years, international law relevant to the Sahara Issue has evolved significantly. Yet, even recent developments, such as a decision by the EU court and a proposal by the Secretary-General’s Personal Envoy to partition the Saharan provinces, have not adequately accounted for these advancements. Actions by a state that may not have been scrutinized in 1975 could now face condemnation under contemporary legal standards. Notably, the right to self-determination must not ...
  • Authors
    November 29, 2024
    Following the European Parliament’s approval of the 26 candidates proposed by Member States to form the new European Commission (2024-2029), the new European super-ministers will take office on 1 December. Notably, for the first time, the core of “Europe’s government” includes two representatives from the far-right: Italian Raffaele Fitto, nominated by the Meloni Government as Vice-President for Cohesion and Reforms, overseeing structural funds, and Hungarian Olivér Várhelyi, appoin ...
  • Authors
    November 29, 2024
    After the European Parliament cleared the 26 candidates proposed by Member States to form the European Commission for 2024-2029, the new European super-ministers will take up their functions on 1 December, with a revised portfolio structure. Where does Africa fit into this new organizational chart of the European Commission? Jozef Síkela, a Czech banker with a professional career in Austria, Slovenia and Ukraine, lately serving as his country’s Ministry of Industry, has been appoin ...
  • Authors
    Ian O. Lesser
    November 5, 2024
    At its Washington summit in July 2024, marking NATO’s 75th anniversary, the Alliance focused on strengthening deterrence and defense in response to the ongoing threat from Russia. The summit also addressed escalating risks from an increasingly assertive China, particularly regarding its support for Russia’s actions in Ukraine, underscoring partnerships in the Indo-Pacific with regional leaders in attendance. While Southern-oriented challenges and partnerships may not have been a cen ...
  • November 1, 2024
    La résolution 2756 (2024), adoptée le 31 octobre par le Conseil de sécurité des Nations-Unies a réaffirmé les paramètres des précédentes résolutions en « se félicitant de la dynamique récemment créée et demandant instamment qu’elle soit mise à profit. Malgré des tentatives de l’Algérie d'altérer cette solution en y introduisant un appel au ‘’monitoring’’ des droits de l'homme, le Conseil a maintenu l'intégrité de la résolution. Deux membres permanents se sont distingués lors de l’ad ...
  • October 29, 2024
    يخصص مركز السياسات من أجل الجنوب الجديد حلقة برنامجه الأسبوعي "حديث الثلاثاء لمناقشة موضوع " إفريقيا والعضوية الدائمة في مجلس الأمن: طموح وتحديات ". تأسس مجلس الأمن على أرضية توازنات أفرزتها الحرب العالمية الثانية، حينها كانت الأمم المتحدة تضم 50 عضوا فقط. الآن، وبعد مرور أكثر من 75 عا...
  • Authors
    October 22, 2024
    This paper explores the urgent need for a paradigm shift in humanitarian aid within conflict and post-conflict settings in the MENA region, advocating for a ‘developmental humanitarianism’ approach that integrates immediate relief with long-term development goals. Focusing on the limitations of traditional aid, particularly in protracted crises such as in Iraq, Yemen, Lebanon, and Gaza, the paper argues for innovative financing mechanisms and a realist perspective that aligns humani ...
  • Authors
    September 24, 2024
    Après presque 80 ans de la création de l’Organisation des Nations Unies, l’Afrique n’est toujours pas admise comme membre permanent au sein de son super organe : le Conseil de Sécurité. Cette « discrimination institutionnelle » à l’endroit des pays africains est aujourd’hui juridiquement indéfendable et politiquement insoutenable. Mais, par- dessus tout, une telle mise à l’écart de 54 États représentant plus d’un milliard de personnes est stratégiquement défavorable pour ...
  • Authors
    September 24, 2024
    Nearly 80 years after the establishment of the United Nations, Africa has yet to be granted a permanent seat on its most powerful organ, the Security Council. This "institutional discrimination" against African countries is both legally indefensible and politically untenable. Moreover, for Western nations seeking legitimacy and adaptation in a changing global geopolitical landscape, excluding 4 states representing over a billion people is strategically disadvantageous. This Policy B ...