Parlons développement: L’économie bleue : vecteur de développement local durable

December 8, 2021

Une initiative du Policy Center for the New South, en du PNUD et de la Banque Mondiale, en partenariat avec l’université Abdelmalek Essaadi. La pandémie de la COVID-19 a déclenché, en une courte période, une crise sans précédent entraînant des effets négatifs sur l’économie mondiale, le progrès social et l’atteinte des Objectifs du développement durable (ODD). Le Policy Centre for the New South, le Programme des nations unies pour le développement (PNUD) et la Banque mondiale voient dans ces incertitudes et dans la crise actuelle une nouvelle opportunité de réflexion collective autour des grands enjeux du développement durable. S’interroger sur les transformations durables, aussi bien positives que négatives, que cette crise peut engendrer, et leurs impacts sur les ODD, est le leitmotiv de cette initiative, qui se veut une plateforme de débat et d’échanges. La série de rencontres, « Parlons développement », se déroule avec différents partenaires pour être au plus près des préoccupations des jeunes et du grand public et stimuler un débat riche sur les grands enseignements de la crise de la Covid-19. Cette quatrième édition de « Parlons développement » est organisée en partenariat avec l’université Abdelmalek Essaadi et aura pour objectif d’ouvrir le débat sur l’économie bleue : vecteur de développement local durable. Les experts seront invités à ouvrir le débat sur les clés d’une économie bleue performante économiquement, socialement inclusive et respectueuse de l’environnement pouvant constituer un pilier du développement durable au niveau local.

Speakers

RELATED CONTENT

  • Authors
    Antonio Jorge Martins
    October 9, 2024
    The road to decarbonizing the planet runs through the energy transition, which includes the shift from fossil-fueled cars to renewable energy vehicles. This automotive transition is unfolding as a true revolution in the industry. The evolution toward electric and hybrid vehicles has come in tandem with the ascent of Chinese producers. In the current context of geopolitical and technological rivalries, the automotive transition has been marked by an intense trade war, with implicati ...
  • Authors
    Miguel Vazquez
    March 26, 2024
    Low-carbon hydrogen is a potential contributor to the goals defined in the Paris Agreement, i.e. limiting the increase in the global average temperature to 1.5°C above pre-industrial levels. The transformation of hydrogen production is a part of this effort, as current production methods in the hydrogen industry are carbon-intensive. To achieve net-zero scenarios, hydrogen production and consumption will need to change. Creating a pipeline of projects plays a central role in drivin ...
  • Authors
    November 2, 2023
    Le 1er octobre 2023 a marqué le début de la phase transitoire du Mécanisme d'Ajustement Carbone aux Frontières (CBAM en anglais) de l'Union européenne (UE). L'objectif de cette initiative est d'instaurer une tarification du carbone sur les biens importés qui soit équivalente à celle appliquée aux biens produits au sein de l'UE, visant ainsi à réguler les émissions de carbone. Cette démarche implique la mise en place d'un ensemble d'obligations de déclaration et de conformité pour le ...
  • Authors
    November 2, 2023
    The global economic environment has changed as the U.S.—and to a less confrontational degree, the European Union—have clearly established a context of technological rivalry with China. Hindering China’s progress in the sophistication of semiconductor production has become a centerpiece of current U.S. foreign policy. While the U.S. is clearly winning the semiconductor war, the picture is different when it comes to clean-energy technology. Both technology wars overlap with access to ...
  • Authors
    September 4, 2023
    À  l’approche du Sommet africain du climat (Africa Climate Summit), qui se tiendra à Nairobi du 4 au 6 septembre 2023, de très nombreuses organisations non gouvernementales (ONG) ont écrit au président du Kenya, William Ruto, pour lui faire part de leurs inquiétudes concernant l’ordre du jour de ce sommet. Selon ces ONG, les intérêts des entreprises et des pays occidentaux pourraient prendre le pas sur ceux de l’Afrique. Les vraies priorités sont notamment d’éliminer progressivement ...
  • Authors
    Abdelmonim AMACHRAA
    May 17, 2023
    Nothing better illustrates the positive contribution of the integration of national economies into global value chains than the fact that in the 1990s, the automotive sector barely existed in Morocco. Now, it is the leading export sector, with a production and assembly capacity of 700,000 vehicles, making it an attractive and competitive hub linking Africa and Europe in the automotive value chain. However, the automotive industry is on the cusp of change, with advances in electric a ...
  • Authors
    May 8, 2023
    The energy sector faces many challenges that undermine economic growth, energy security and access, and environmental sustainability. To address these challenges, Atlantic Basin countries need to improve access to reliable energy, diversify their energy mix with low-carbon alternatives and improve energy efficiency in the long term. However, the transition to clean energy will also create new risks and challenges that differ from one Atlantic country to another, requiring additional ...
  • Authors
    April 10, 2023
    The contemporary global energy landscape is experiencing noteworthy changes in demand, supply, technology, markets, and investment. These developments transcend conventional oil and gas security considerations. Renewable energy sources, such as wind and solar power, have become increasingly cost-effective compared to fossil fuels, and the minerals required to produce them are gaining importance. Nevertheless, recent events such as the Covid-19 pandemic and the conflict in Ukraine ha ...